• Πόρτο Ράφτη Σε Δράση!

    Εξωραϊστικός Πολιτιστικός Σύλλογος

    Προφήτης Ηλίας - Μπαθίστα

    Επικοινωνία μέσω e-mail: profitis-ilias@otenet.gr

    Κάθε πρώτο Σάββατο του μήνα θα σας περιμένουμε να μοιραστείτε μαζί μας ευχάριστες στιγμές στη βεράντα των γραφείων του Συλλόγου!

    Τα γραφεία μας θα είναι ανοιχτά 3 φορές την εβδομάδα, Τρίτη, Πέμπτη και Σάββατο  6:30μμ–8:30μμ.

  • Ο Σύλλογος

  • Κατεβάστε ολόκληρο το πρώτο φύλλο σε .Pdf

    Πρώτο Φύλλο
  • Κατεβάστε ολόκληρο το δεύτερο φύλλο σε .Pdf

    Δεύτερο Φύλλο
  • Κατεβάστε ολόκληρο το τρίτο φύλλο σε .Pdf

    Τρίτο Φύλλο
  • Χρήσιμα τηλέφωνα

    Χρήσιμα τηλέφωνα
  • Πατήστε εδώ για να ειδοποιείστε για νέες αναρτήσεις μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (e-mail)

    Μαζί με 9 ακόμα followers

  • Στατιστικά

    • 11,026 επισκέψεις

Ιατρική επιστήμη και τέχνη (2ο μέρος)

(Το πρώτο μέρος βρίσκεται εδώ)

Η αντίθεση στην Ιατρική επιστήμη γίνεται πιο φανερή στα χρόνια της Αναγέννησης.

Μετά τα σκοτεινά χρόνια της γενικής κατάπτωσης, άρχισε τότε σε όλες τις εκφάνσεις του πολιτισμού μια έντονη δημιουργική προσπάθεια, το σύνθημα της οποίας έδωσαν πάλι πρώτοι οι Ιατροί, νωρίτερα από όλους τους άλλους και ιατροί ήσαν οι θεμελιωτές της ερχόμενης νέας εποχής.

Μεταξύ αυτών αναφέρονται τα ονόματα του Βεσάλιου, του Ambroise Pare και Παράκελσου.

Ο Βεσάλιος που δημιούργησε την κλασσική Ανατομία, έθεσε τις βάσεις για την εξέλιξη της επιστημονικής Ιατρικής.

Ο Αmbroise Pare αν και θεωρούσε τις νόσους ιδιαίτερα δε τις επιδημίες ως τιμωρίες των Θεών, ως χειρουργός έθεσε τις βάσεις της νεώτερης χειρουργικής.

Τη μεγαλύτερη όμως αίγλη απέκτησε ο Ελβετός Θεόφραστος Βομβάστος (Von Hohenheim) o γνωστός Παράκελσος.

Υπήρξε ο δημιουργός της αντίδρασης ενάντια στην Ιατρική ψευδεπιστήμη της εποχής του. Επανέφερε την Ιατρική στο δρόμο της εμπειρίας και της απροκατάληπτης φυσικής παρατήρησης.

Παρά το μεγάλο μυστικισμό που χαρακτήριζε τις σκέψεις του οι ιδέες του καθοδηγούνται από τους νόμους των Φυσικών Επιστημών και μοιάζουν με τις ιδέες της εποχής του Κοπέρνικου.

Ο Παράκελσος τοποθετώντας συμβολικά τη ζωή στο κέντρο του σύμπαντος θεωρεί ότι ακολουθεί τους ίδιους νόμους με κάθε άλλη εκδήλωση κίνησης του άψυχου κόσμου.

Ο άνθρωπος και μικρόκοσμος είναι για αυτόν η απεικόνιση του εξωτερικού κόσμου του μακρόκοσμου.

Το σημαντικότερο όμως της εποχής εκείνης είναι ότι οι Ιατροί αυτοί επανερχόμενοι στις αντιλήψεις του Ιπποκράτη, θεωρούσαν την Ιατρική ως καθαρή τέχνη.

Όπως για τον Ιπποκράτη έτσι και για τους ιατρούς εκείνους η θεραπεία των αρρώστων αποτελεί κάτι το εντελώς ιδιαίτερο και τελείως ανεξάρτητο από τη θρησκεία τη φιλοσοφία και τις επιστήμες.

Η επίδραση του πνεύματος των Βεσάλιου Pare και Παράκελσου έδωσε μεγάλη αίγλη στην Ιατρική Τέχνη την εποχή εκείνη.

Τον δέκατο έκτο και δέκατο έβδομο όμως αιώνα άλλαξαν πάλι τα πράγματα, οπότε έγινε καταφανής η επίδραση των Φυσικών Επιστημών πάνω στις αντιλήψεις για την Ιατρική.

Η Αστρονομία η Μηχανική και η Οπτική ακόμη δε και η Χημεία σημείωσαν κολοσσιαία πρόοδο, η οποία επηρέασε σημαντικά και κάθε άλλη επιστήμη, γενικότερα δε και την όλη αντίληψη της εποχής περί κοσμογονίας.

Οι Φυσικές Επιστήμες έβαλαν τη σφραγίδα τους σε κάθε εμφάνιση της ζωής και δημιούργησαν μια καθαρά ρεαλιστική εποχή.

Η ταυτόχρονη εξέλιξη της Ανατολικής μικροσκοπικής και πειραματικής έρευνας καθώς και η βελτίωση των τεχνικών εξεταστικών μέσων, έφεραν μεγάλη ανάπτυξη στις Ιατρικές γνώσεις και αντιλήψεις.

Ακολούθησε τότε η ανακάλυψη της κυκλοφορίας του αίματος από τον HARVEY που είχε μέγιστη επίδραση πάνω στη πρακτική Ιατρική και στις αντιλήψεις για τη φύση των νόσων.

Η ανακάλυψη αυτή δημιούργησε το σταθερό έδαφος πάνω στο οποίο στηρίζεται από τότε η κλινική παρατήρηση.

Έτσι για πρώτη φορά άρχισε να αναπτύσσεται και προοδευτικά να εξελίσσεται εκείνο το οποίο σήμερα ονομάζουμε επιστημονική Ιατρική ή Ιατρική Επιστήμη.

Δημιουργήθησαν τότε οι σχολές των Ιατροφυσικών και Ιατροχημικών με αντιπροσώπους τον Borelli και Sylvius αντίστοιχα.

Οι πρώτοι επιχείρησαν να επεκτείνουν τους κανόνες των φυσικών νόμων στα όργανα του ανθρώπινου σώματος και να εξηγήσουν από αυτούς τις λειτουργίες της ζωής.

Προσπάθησαν δηλαδή να δώσουν φυσική εξήγηση σε πράγματα που δεν ήταν δυνατό να εξηγηθούν με τους φυσικούς κανόνες.

Οι δεύτεροι προσπάθησαν να εξηγήσουν τις μεταβολές των διάφορων λειτουργιών από τις Χημικές μεταβολές.

Σε αυτές όμως τις βάσεις που στηρίχθηκαν η Ιατροφυσική και η Ιατροχημεία απέτυχαν τελείως στην πράξη.

Θέλησαν να καταστήσουν την Ιατρική καθαρά Φυσική Επιστήμη, έτσι δε έγιναν αφορμή να παραμεληθεί τελείως κάθε φροντίδα για τη θεραπεία των αρρώστων.

Οι Ιατροί της εποχής εκείνης ήσαν ανίκανοι να παρέχουν την πιο μικρή βοήθεια στη θεραπεία των αρρώστων και την αντιμετώπιση των νόσων της εποχής εκείνης, παρά τις πολλές Φυσικοχημικές τους γνώσεις.

Αποτέλεσμα αυτής της αδυναμίας ήταν να επανέλθουν οι Ιατροί στις πρακτικές θεραπευτικές μεθόδους.

Σε αυτό βοήθησαν γνωστές από την πείρα των ελωδών πυρετών με το φλοιό της Κίνας και η χρήση της Ιπεκακουάνας.

Οι Ιατροί άρχισαν τότε να αμφιβάλλουν για τη γενική σκοπιμότητα από αυτήν την επιστημονική κατεύθυνση της Ιατρικής.

Απέρριψαν την εμπειρική παρατήρηση για τη θεραπεία των αρρώστων και το μεγάλο όνειρο της εποχής εκείνης να καταστήσουν την Ιατρική καθαρά Φυσική επιστήμη εγκαταλείφθηκε.

Αναγνωρίστηκε δε και πάλι ότι η βάση της Ιατρική αποτελεί η απλή παρατήρηση της ζωής και η πρακτική πείρα.

Μετά τις μεγάλες προόδους του δέκατου έβδομου αιώνα, η παρατήρηση της Ιπποκρατικής εποχής επανήλθε εμπλουτισμένη με τα νεώτερα δεδομένα στις αρχές του δέκατου όγδοου αιώνα.

Δρ Γ. Γιαννουλόπουλος

Ιατρός – Χειρουργός Παίδων

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: